افزایش بهره‌وری سازمان با کنترل کیفیت موسسه حسابرسی

کنترل کیفیت موسسه حسابرسی از اهداف اصلی ما در این مقاله می‌باشد که به بررسی ضوابط و راهکارهای حرفه‌های آن خواهیم پرداخت. برخوردار بودن از سیستم کنترل کیفیت برای هر موسسه‌ای که شامل انجمن‌های حرفه‌ای حسابداران رسمی می‌باشند، ضروری و مهم است. این سیستم کنترل، نشان‌دهنده شایستگی و اطمینان حاصل کردن از خدمات حسابرسی شما می‌باشد. موسسه‌های حسابرسی باید این موضوع را در نظر داشته باشند که مسئولیت داشته و همواره از آن‌ها انتظار می‌رود تا خدمات شایسته‌ای ارائه کنند. برای رسیدن به این هدف نیاز است تا کارکنان بر تمامی استانداردهای حسابرسی واقف باشند.

کنترل کیفیت موسسه حسابرسی

بنابراین موسسه جهت به دست آوردن اطمینان معقول از اینکه تمام استانداردهای حرفه‌ای، قانونی و مقرراتی رعایت گشته و همه پرسنل نیز بر رعایت این اصول‌ها پایبند هستند، لازم است سیستم کنترل کیفیت مناسبی را طراحی و برقرار نماید.

روش و قوانینی که برای یک بخش از فعالیت‌های موسسه طراحی می‌گردد ممکن است که با روش‌های بخش دیگر تفاوت داشته و یا به هم وابسته باشند، اما در هر صورت هدف سیستم کنترل کیفیت بر تمام بخش‌های موسسه کاملا یکسان می‌باشد. از مزایای آن می‌توان به دربر گرفتن ساختار سازمان و سیاست‌های تعبیه شده اشاره کرد که این اطمینان را فراهم می‌کند تمام استانداردهای مربوط به مالی و اخلاقی و … رعایت می‌گردند.

عناصر و اجزای سیستم کنترل کیفیت

اصول و سیاست‌های مربوط به کنترل کیفیت موسسه حسابرسی باید عناصر زیر را دربر بگیرد تا یک موسسه به اهداف قانونی خود دست یابد. این عناصر شامل:

  • درستکاری و واقع‌بین بودن
  • نظارت بر تمام امور موسسه
  • قبول کردن کار و تعهد
  • تداوم رابطه با صاحب‌کار
  • نظارت بر عملکرد کار حسابرسی
  • مدیریت کردن نیروی انسانی و نظارت بر کار پرسنل

تمام این عناصر گفته شده بر یکدیگر وابسته می‌باشند و کنترل کیفی مؤسسات حسابرسی دربرگیرنده این عناصر در یک سازمان می‌باشند.

استانداردهای حرفه‌ای کنترل حسابرسی

توجه به الزامات اخلاقی موسسه با سیستم کنترل کیفیت

الزامات اخلاقی یک موسسه قوانین و سیاست‌هایی همچون درستکاری، صلاحیت و مراقبت حرفه‌ای، بی‌طرفی، اصول و ضوابط حرفه‌ای، رازداری و مسائلی از این قبیل را در برمی‌گیرد که یک سازمان باید از طریق سیستم کنترل کیفی روش و اصولی را در جهت رعایت این استانداردها طراحی و برقرار نماید. پایبند بودن به این اصول و قوانین می‌تواند موسسه و کارکنان را به مسیری درست در جهت رسیدن به اهداف راهنمایی نماید.

مزایای استانداردهای مدیریت کیفیت

امروزه بسیاری از مؤسسات در پی بالابردن سطح ارتقاء خدمات و استانداردهای اصولی از طریق پیاده‌سازی سیستم کنترل کیفیت می‌باشند. کنترل کیفی موسسات حسابرسی می‌تواند مزایای بسیاری برای سازمان‌ها در پی داشته باشد که ما به برخی از این مزایا پرداخته‌ایم:

رضایت مشتریان از موسسه

یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد مدیریت کیفیت، رضایت مشتریان از خدمات موسسه می‌باشد. تکرار مکرر خرید مشتریان از سازمان شما نشان‌دهنده این است که آن‌ها از خدمات ارائه‌داده شده، تحویل به موقع و ارزش پولی که برای محصولات پرداخته‌اند، کاملاً راضی هستند. رضایت مشتریان ازجمله اولین اهداف مؤسسات برای ارتقاء سطح کیفی کار می‌باشد.

رضایت کارکنان

همان‌طور که در قسمت فوق نیز اشاره نمودیم، یکی از مهم‌ترین اجزای کنترل کیفیت موسسه حسابرسی درستکاری، صداقت و واقع‌بینی در میان کارکنان و صاحب‌کار می‌باشد. پیاده‌سازی این سیستم و مدیریت آن موجب می‌گردد که کارکنان و پرسنل با وفاداری به موسسه به کار خود مشغول شوند. مطالعات نشان داده‌اند هنگامی که کارکنان از فعالیت‌های سازمان درک کاملی داشته باشند، تعهد آنان به سازمان نیز افزایش می‌یابد و دیگر به ترک موسسه نمی‌اندیشند.

تأثیر مدیریت کیفیت بر رضایت کارکنان

میزان اثربخشی سازمان

فعالیت‌های مدیریت کیفیت که برای یک سازمان اتخاذ می‌گردد باید بر اثربخشی موسسه نیز تأثیر مثبتی بگذارد. طبق آمارهای به دست آمده دریافتیم که تمرکز مدیریت کیفیت بر عملکرد موسسه حسابرسی در جهت بهبود کار کارکنان و فرایندها موجب افزایش بهره‌وری می‌گردد. استفاده از سیستم مدیریت کیفی علاوه بر اینکه بر کیفیت محصولات تأثیرگذار خواهد بود موجب کاهش دوباره‌کاری و ضایعات نیز می‌شود.

تأثیر مثبت مدیریت کیفیت بر نتایج مالی و بازار

سیستم کنترل کیفی موسسات حسابرسی تأثیر مستقیم خود را بر نتایج مالی و بازار می‌گذارد. به این صورت که موجب کاهش هزینه­ و تأخیرها و همچنین افزایش فروش محصولات می‌گردد. این مدیریت کنترل حسابرسی عملکرد مثبتی بر فروش و سهام بازار داشته دارد. تحقیقات نشان می‌دهند بسیاری از شرکت‌های خارجی با پیاده سازی فعالیت مدیریت کیفی عملکرد مالی مناسب و عالی در طول سال داشته‌اند.

مسئولیت‌های مرتبط با کیفیت حسابرسی

مدیریت موسسه و یا مدیر مسئول کار وظیفه دارد، هرگونه مسئولیت کیفیت در کار حسابرسی که به او محول شده است را پذیرفته و به خوبی برای رسیدن به اهداف تلاش نماید. علاوه بر آن در کارهای حسابرسی باید در رابطه با سیستم کیفیت حسابرسی الگوی مشخصی برای اعضای گروه تدوین نماید. این الگوها معمولا به وسیله اقدامات مدیر مسئول کار به کارکنان ابلاغ می‌گردد که شامل استانداردهای اهمیت اجرای کار طبق الزامات استانداردهای حرفه‌ای و رعایت روش‌های کنترل کیفیت مؤسسه طبق شرایط کار می‌باشد. طبق این الگوها کارکنان بر اهمیت سیستم کنترل کیفی در کارهای حسابرسی واقف می‌گردند.

مسئولیت‌های مرتبط با کیفیت حسابرسی

سخن پایانی

در این پژوهش ما در رابطه با کنترل کیفیت موسسه حسابرسی اهمیت و استانداردهای مربوط به آن پرداختیم که برای هر سازمان و موسساتی اجرای آن لازم و ضروری است. منظور از موسسه حسابرسی سازمانی می‌باشد که از حسابداران رسمی تشکیل شده که انجام امور حسابرسی را برعهده دارند. وظیفه این موسسات برطرف نمودن نیازهای حسابداری شرکت‌ها می‌باشد که برای موفقیت و رسیدن به اهداف خود نیاز به سیستم کنترل کیفیت می‌باشند. این سیستم تمامی استاندارها و قوانین لازم و اصولی برای یک موسسه را مطابق با یک الگوی مناسب تعبیه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین عملکردهای موسسه بعد از اتخاذ کنترل کیفیت و تعیین الگوها نظارت بر اجرای امور می‌باشد. موسسه باید در جهت کسب اطمینان از سیاست و روش‌های مربوط به کنترل کیفیت روش‌های مناسبی را برقرار نماید. مدیر مسئول کار تمام نتیجه‌های مربوط به نظارت را که در آخرین بخشنامه‌های صادر شده توسط مؤسسه درج شده است را مورد توجه قرار داده و بر تمامی امور که به درستی انجام می‌گیرد نظارت می‌کند. تیم پشتیبانی هادی حساب رایان نوین در جهت کمک به افراد صاحب کسب و کار در زمینه امور حسابرسی آموزش‌های ویژه‌ای را اتخاذ نموده است که به افزایش بهره‌وری سازمان‌ها کمک شایانی می‌کند.

محصولات مرتبط :

مقالات مرتبط :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *