حسابرسی IT

it-audit

Audit IT چیست؟

Audit IT یا حسابرسی فناوری اطلاعات، سیستمی مبتنی بر فناوری اطلاعات با هدف کمک به حسابرسان در فرآیند برنامه ریزی، اجرا، کنترل، تکمیل و هدایت عملیات حسابرسی است.

حسابرسان در ایران سالها با روش سنتی خود به بررسی اسناد و مدارک صاحبکاران پرداخته اند. اما امروزه در محافل بین المللی، حسابرسی با استفاده از ابزارها و فنون مبنتی بر رایانه بحث جدیدی نیست و وجود یک سامانه هوشمند رایانه ای برای هر موسسه دانش محور ، نه یک انتخاب بلکه یک الزام و ضرورت مدیریتی می باشد.

با توسعه شرکتها و افزایش روزافزون حجم عملیات آنها، ریسک حسابرسی افزایش یافته و انجام آزمون های محتوای گسترده)سندرسی و دیگر روشهای حسابرسی (با مشکل روبرو شده است، در حقیقت با افزایش حجم سندهای تولیدشده و تغییر مداوم قوانین و مقررات مالی و اداری، ریسک کشف خطا به وسیله کنترل نمون های اسناد و مدارک افزایش پیدا کرده است؛ در حالی که با استفاده از روشهای حسابرسی مبتنی بر رایانه، تجزیه وتحلیل حجم انبوهی از داده ها  در مدت زمان کوتاهی ممکن شده و خطاها، تقلبها و سوء استفاده ها با سهولت بیشتری کشف می شوند.

نحوه اجرای Audit IT در ایران

به علت تنوع، پیچیدگی و گستردگی فعالیت های اقتصادی در جهان امروز و ظهور فناوری نوین اطلاعات و پیشرفتهای آن با چنان شتابی رخ داده است که حسابرسان نیز همانند بسیاری از شاخه‌های دیگر هنوز توانایی تطبیق خود با مهارتها و بایستهای خاص آن را نیافته‌ اند.

ویژگی‌های حسابرسی به روش Audit IT

یک سامانه حسابرسی  Audit IT باعث کاهش زمان و تلاش لازم برای انجام ممیزی می شود و قادر میباشد حجم انبوهی از اطلاعات مشتری جهت اعمال آزمون های حسابرسی را نگهداری و مدیریت نماید. از ویژگی های اصلی استفاده از یک سامانه حسابرسی  Audit IT میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • کاهش هزینه های درون سازمانی، اجرایی و نیروی انسانی
  • افزایش سرعت ، کیفیت و اثر بخشی عملکرد واحدهای حسابرسی
  • تسریع و بهبود فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی برای مدیران موسسات
Business Finance, accounting, contract, advisor investment consulting marketing plan for the company with using tablet and computer technology in analysis.

آشنایی با سامانه Audit IT هادی حساب

طراحی سامانه حسابرسی  Audit هادی حساب بعنوان یک ایده جدید و نوآورانه و با هدف تسهیل و مکانیزه نمودن کلیه عملیات ممیزی و گردش کارهای درون سازمانی در موسسات حسابرسی ، توانسته ضمن سرعت بخشیدن و بالا بردن دقت و جلوگیری ازعملیات مضاعف در این واحدها ، کمک شایانی به حسابرسان در راستای رسیدگی به پرونده ها و کشف تقلب و تخلفات مالی و عملیات تحلیل، کنترل و دیده بانی اطلاعات و در نتیجه بالا رفتن صحت و کیفیت گزارشات حسابرسی بنماید.

شایان ذکر میباشد این سامانه با انتقال اطلاعات بین تیم حسابرسی و موسسه به صورت آنلاین این امکان را فراهم ساخته تا شرکاء و مدیران، نظارت مستمر بر عملیات حسابرسی تیمهای مختلف و کلیه امور موسسه را پیدا نمایند.

بررسی اجمالی ویژگی های Audit IT هادی حساب

  • امکان بررسی صد در صد عملیات و اطلاعات مشتریان
  • تهیه هوشمند کاربرگ های اصلی ، فرعی و رسیدگی
  • تشخیص و تعیین اولویت مناطق ریسک در پروژه ها
  • بایگانی و نگهداری اطلاعات پرونده های جاری و دائم مشتریان
  • ایجاد فرمهای چک لیست های قوانین ، عادی و دستورالعمل های رسیدگی به تعداد و محتویات نامحدود توسط مدیر سامانه
  • امکان دریافت اطلاعات مورد نیاز حسابرسی از سامانه های مدیریت اطلاعات مشتریان به ساده ترین روش
  • پیکیر بندی و عطف دهی و مدیریت اجرای هر پروژه بصورت منحصر بفرد
  • اجرای عملیات رسیدگی ، سند رسی و رسیدگی های خاص
  • امکان تعریف کاربران سامانه با سطوح دسترسی مختلف با تعداد نامحدود و کارتابل کاربری
  • مدیریت و بودجه بندی اجرای پروژه های حسابرسی به تفکیک نوع هر پروژه
  • مدیرت عطف های نکات و ایرادات و گردش عملیات مربوطه تا نهایتا درج در گزارش حسابرسی
  • امکان ارتباط سامانه به سایر سامانه­های موجود دیگر در سازمان­ها از طریق پروتکل تعریف شده
  • امکان تعریف هشدارهای هوشمند بر روی رویدادهای تعیین شده براساس سرویس­های درخواستی برای مدیران سیستم و مرتبط با سامانه تیکت
  • و …